Kako se je grafično oblikovanje spreminjalo skozi leta?

Računalništvo in tehnologija Zanimivosti

Grafično oblikovanje ima zelo dolgo in zanimivo zgodovino. Vse skupaj se je začelo že v obdobju pred našim štetjem, s prvimi besedami in slikami. Nadaljevalo se je z razvojem tiskarstva, različnih slogov oblikovanja, do digitalnega razcveta, ki je grafično oblikovanje popeljal na nivo, ki ga poznamo danes. Nekaj največjih mejnikov v grafičnem oblikovanju je predstavljenih v nadaljevanju.

Začetki vizualne komunikacije in tiska

Prvi zapisi o vizualni komunikaciji segajo 15.000 do 10.000 let pred našim štetjem s piktogrami in simboli v jamah na jugu Francije. Spomenik Blau je najstarejši znani artefakt, ki združuje besede in slike, ki so nastale 3.600 let pred našim štetjem na območju današnjega Iraka. Papir je izumil kitajski vladni uradnik Ts’ai Lun okrog leta 105. Posamični znaki so se na Kitajskem tiskali že leta 1045, dobrih 200 let kasneje pa se je tiskanje začelo tudi v Evropi s tovarno papirja v italijanskem Fabrianu. Leta 1450 je Johann Gensfleisch zum Gutenberg poskrbel za tiskanje knjig, 10 let kasneje pa je Albrecht Pfister poskrbel, da je knjižna vsebina dobila tudi ilustracijo.

Grafično oblikovanje od industrijske revolucije naprej

Z začetkom industrijske revolucije (1760) se postavijo temelji grafičnemu oblikovanju. 36 let kasneje je Aloys Senefelder razvil litografijo, ki je za tiskanje uporabljala ravno površino in je predhodnica današnjega tiskanja. Lord Stanhope je leta 1800 izumil prvo tiskarno, izdelano iz litoželeznih delov, za tiskanje je bila potrebna le še desetina ročnega dela, hkrati pa se je povečala velikost papirja na katerega so lahko tiskali. Leta 1861 Williams Morris ustanovi svoje podjetje za okraševanje umetnin, ki je močno vplivalo na oblikovanje. 8 let kasneje je bila ustanovljena prva oglaševalska agencija NW Ayer & Son. Gibanje The Art Nouveau se začne leta 1890 in za vedno spremeni oblikovanje na vseh področjih.

Začetek sodobnih oblikovalskih slogov

Leta 1900 se pojavi futurizma, ki se pod vplivom kubizma osredotoči na čiste, ostre in ravne črte. 10 let kasneje se je razvil slog zgodnja moderna. Ilustracije nadomestijo s fotografijami v minimalističnem in geometrijskem slogu. Leta 1919 se odpre nemška oblikovalska šola, ki je hitro postala elektrarna modernega oblikovanja. Leto kasneje se pojavi grafično oblikovanje Art Deco s svojo značilno geometrijo in visokim kontrastom nastane ob likovni umetnosti. Legendarni grafični oblikovalec Paul Rand izda svojo prvo knjigo “Misli o oblikovanju” leta 1947. Sledil je razvoj različnih slogov pisav, izid oblikovalske revije itd.

Grafično oblikovanje in digitalna revolucija

Z razvojem računalnikov in računalniške opreme se je začela digitalna revolucija, ki je dobila poseben zagon leta 1990, ko je izšla prva različica Adobe Photoshopa. Potem pa so iz leta v leto sledili še drugi programi in visokokakovostne aplikacije, ki so profesionalnim oblikovalcem na voljo za ustvarjanje še danes.

Grafično oblikovanje in njegov pomen

Za grafično oblikovanje bi lahko rekli, da je vizualno izražanje, ki je sestavljeno iz projekcije in izdelave vizualnih podob, z namenom, da učinkovito predate sporočilo v svet. Grafično oblikovanje lahko zajema spletno stran, plakate, letake, logotip blagovne znamke, oglaševalsko podobo, promocijske izdelke, darila itd. V bližnji preteklosti je bilo grafično oblikovanje pomembno, tako zalo pomembno, kot je danes pa še ni bilo nikdar. Trenutno je na spletu poplava podjetnikov in ponudnikov najrazličnejših izdelkov in storitev, vsi si želijo vaše pozornosti, zato je še toliko bolj pomembno, da izstopate iz sivega povprečja. Vaša blagovna znamka mora izstopati po barvah, oblikah in vizualnem sporočilu, ki ga sporočate svetu, da si jo stranke in bodoče stranke takoj zapomnijo in jo vedno znova, ko vidijo vašo spletno stran ali logotip, takoj povežejo z vašimi izdelki ali storitvami. Ne verjamete, pa preverimo skupaj, če vas vprašamo, za katero blagovno znamko gre, ko vidite na športnih copatih kljukico? Seveda, za ameriškega proizvajalca športne opreme (oblačil in obutve). Tako kot ste si vi zapomnili to blagovno znamko, tako naj si vašo znamko zapomnijo vaše stranke.

Grafično oblikovanje – trendi danes in v prihodnosti

Strokovnjaki za grafično oblikovanje napovedujejo, da lahko v bližnji prihodnosti pričakujemo naslednje trende. Kombinacijo realističnih 3D in abstraktnih grafik, ta tehnika predstavlja veliko dela, a so rezultati izvrstni, saj podjetje ali kampanjo dvigne na višji nivo. Na grafično oblikovanje bo še naprej vplival Instagram in barvni gradienti. Ko je podjetje leta 2016 preoblikovalo ikono aplikacije v minimalistično s prelivom barv iz ene v drugo, se je tudi priljubljenost te tehnike povečala med grafičnimi oblikovalci. Že nekaj časa so v trendu tudi naravni dizajni in zagotovo se jim bo priljubljenost še povečala, kot odziv na okoljsko krizo, ki smo ji trenutno priča. Vse bolj priljubljen je tudi raven oz. ploščat dizajn v kombinaciji s 3D oblikami, tako oblikovalci ustvarijo svojevrstne kombinacije, ki nas hkrati popeljejo v digitalni in resnični svet. Animacije, GIF-i in gibljivi vizualni elementi so že del našega vsakdana, gibljivi logotipi, premikajoči podatki in različne animacije so odlično orodje za osvežitev identitete in zbujanje več pozornosti blagovne znamke ali podjetja. V porastu je tudi izražanje svojega sloga z ilustracijami, zato lahko v naslednjih letih pričakujemo komunikacijo z ilustracijami, ki na svojevrsten način predstavijo poslanstvo znamke.

Zagotovo pa se bo v prihodnosti ne glede na trende spet izkazalo, da je najbolje ohranjati svojevrsten slog in domišljiji pustiti prosto pot.